Garbus to potoczna polska nazwa niemieckich samochodów osobowych Volkswagen Typ 1, nazywanych popularnie w Niemczech Volkswagen Käfer.
Historia "Garbus" należy do najbardziej znanych samochodów świata. Historię tego modelu zapoczątkowało memorandum jakie jego konstruktor Ferdynand Porsche złożył 17 stycznia 1934 roku, rządowi A.Hitlera, z którym wcześniej uzgodnił ogólne techniczne założenia projektu "niemieckiego samochodu ludowego". Miał to więc być: samochód mieszczący 4 dorosłe osoby i bagaż, cena poniżej 1000 ówczesnych marek niemieckich oraz spalanie do 8l/100km i silnik chłodzony powietrzem. Pierwszy jeżdżący prototyp "V1" powstał w 1935 roku i od tego właśnie czasu firma VW liczy istnienie "garbusa". Powstało 9 wersji nadwoziowych garbusa (w ramach projektów: "seria V3", "VW 30", "V 303"), oraz egzemplarze przedprodukcyjne do celów reklamy ("seria 38", "seria 39"), jaka miała miejsce przed II wojną światową na terenie Niemiec i np. Austrii. Nie licząc modeli wojskowych (Schwimmwagen typ 166, Kubelwagen typ 82, oraz wojskowych odmian VW '"garbusa" - typ 92, - typ 92 SS, typ 82E, typ 87) oficjalna produkcja "cywilnego" VW rozpoczęła się 11 lipca 1941 r i zakończyła 17 sierpnia 1944 r w liczbie 630 sztuk. Ostatecznie z taśm produkcyjnych w Niemczech, Brazylii i Meksyku zjechało 22 miliony sztuk tego samochodu (ostatni egzemplarz,który zjechał z taśmy montażowej był w kolorze niebieskim w wersji "baby", o numerze fabrycznym 21 529 464, który znajdzie się obecnie w zakładowym muzeum w Wolfsburgu w Niemczech). Na bazie VW Garbusa powstały również legendarne samochody takie jak Karmann Ghia czy VW Bus.
Garbusy jako łódzkie taksówki Tatra T97 - pierwowzór GarbusaW konstrukcji "Garbusa" występuje wiele rozwiązań podobnych do konstrukcji Tatry T97, której autor - inżynier Hans Ledwinka wielokrotnie współpracował z Ferdinandem Porsche. Można spotkać się z informacjami, że po wojnie odbył się proces, który zakończył się wypłatą wielomilionowych odszkodowań na rzecz czechosłowackiego koncernu Tatra oraz że fakt ten jest powodem tak długiej produkcji jednego, prawie nie zmienianego modelu - firma zapłaciła pieniędzmi przeznaczonymi na wdrożenie prac rozwojowych Garbusa. Nie ma jednak żadnego potwierdzenia, że taki proces się kiedykolwiek odbył.
Wersje Limuzyna
VW 1200/1300/1500 (1961-1974) VW 1302 (1970-1972) VW 1303 (1972-1975) VW 1200 (1974-1985) Cabrio
1965 1300 z 40 KM 1966 1500 z 44 KM 1970 1302 LS z 50 KM 1972 1303 LS z 50 KM
Ciekawostki W latach 1939 - 1941 na bazie garbusa powstała w 3 egzemplarzach jego sportowa odmiana. Projekt początkowo nazywał się "typ 60 K 10" (k = karoseria, 10 = nr kolejnego jej typu w stosunku do poprzednich projektów). Ostatecznie projekt nazywał się "Sportwagen typ 64" lub "Berlin - Rom - Wagen". Do chwili obecnej (2007 r.) w rękach prywatnych zachował się tylko jeden egzemplarz tego modelu, który pierwotnie (w 1939 r.) posiadał silnik VW o pojemności 1131 cm ³ i osiągał prędkość około 140 km/h. Karoseria wykonana była w całości z aluminium, małe okna wykonano z pleksiglasu (wszystkie). Zastosowana technologia służyła maksymalnej redukcji jego wagi. Więcej informacji oraz dwie fotografie w niemieckojęzycznej Wikipedii -hasło: "Berlin-Rom-Wagen"
Konstrukcja sprawiła, że samochód był trwały i niezawodny. W latach 30 w Niemczech samochód kosztował około tysiąca dolarów, volkswagen ("auto ludowe") można było natomiast kupić już za 400 dolarów. W czasie wojny produkowano wersję wojskową (niemiecki "jeep"), a także "schwimmenwagen", czyli amfibię - dziś to rarytasy dla kolekcjonerów. Samochód zwany "żuczek" albo "garbus" miał na całym świecie różne przezwiska. Na Kubie mówiono na niego "jajeczko" ("el huevito") we Francji "biedronka" ("coccinele"). Ilości wyprodukowanych Garbusów w okresie od 1945 do 2003 roku Samochód Volkswagen Garbus jest jednym z najliczniej produkowanych samochodów na świecie. Przez cały okres jego produkcji wytworzono prawie 22 miliony egzemplarzy. To właśnie do Garbusa należy pierwszy rekord ilości wyprodukowanych samochodów jednego modelu.
Rok Produkcja Całkowita produkcja 1945 1 785 1 785 1946 10 020 11 805 1947 8 987 20 798 1948 19 244 40 036 1949 46 146 86 182 1950 81 979 168 161 1951 93 709 261 870 1952 114 348 376 218 1953 151 323 527 541 1954 202 174 729 715 1955 279 986 1 009 701 1956 333 190 1 342 891 1957 380 561 1 723 452 1958 451 526 2 174 978 1959 575 406 2 750 384 1960 739 443 3 489 827 1961 827 850 4 317 677 1962 877 014 5 194 691 1963 838 488 6 033 179 1964 948 370 6 981 549 1965 1 090 863 8 072 412 1966 1 080 165 9 152 577 1967 925 787 10 078 364 1968 1 186 134 11 264 498 1969 1 219 314 12 483 812 1970 1 196 099 13 679 911 1971 1 291 612 14 971 523 1972 1 220 686 16 192 209 1973 1 206 018 17 398 227 1974 791 053 18 189 280 1975 441 116 18 630 396 1976 383 277 19 013 673 1977 258 634 19 272 307 1978 271 673 19 543 980 1979 263 340 19 807 320 1980 236 177 20 043 497 1981 157 505 20 201 002 1982 138 091 20 339 093 1983 119 745 20 458 838 1984 118 138 20 576 976 1985 86 189 20 663 165 1986 46 633 20 709 798 1987 17 166 20 726 964 1988 19 008 20 745 972 1989 32 421 20 778 393 1990 84 716 20 863 109 1991 85 681 20 948 790 1992 86 613 21 035 403 1993 104 710 21 140 113 1994 95 600 21 235 713 1995 33 361 21 269 074 1996 39 722 21 308 796 1997 35 678 21 344 474 1998 36 492 21 380 966 1999 36 446 21 417 412 2000 41 260 21 458 672 2001 38 850 21 497 522 2002 24 407 21 521 929 2003 7 535 21 529 464
|